Number of the records: 1
Ztracený Humboldtův ráj
SYS 159745 LBL -----nam--2200000---450- 003 CZ-PrPKS 005 20140509120553.6 007 tu 008 140326s¦¦¦¦¦¦¦¦xr-----e------001-0-cze|| 020 $a 978-80-7419-156-5 $q brož. 040 $a ABA011 $b cze $9 2 041 $a cze 044 $a xr $c CZ 084 $a 3206 084 $a 3211 100 1-
$7 par_us_auth*0055621 $a Šima, Karel, $d 1978- $4 aut 245 10
$a Ztracený Humboldtův ráj : $b ideologie jednoty výzkumu a výuky na vysokém školství / $c Karel Šima, Petr Pabian 250 $a Vyd. 1. 264 -1
$a Praha : $b Sociologické nakladatelství (SLON), $c 2013 300 $a 172 s. ; $c 23 cm 490 0-
$a Studie $v sv. 97 504 $a Obsahuje bibliografii a rejstřík 520 2-
$a Je jednota výzkumu a výuky samozřejmým a nezbytným základem moderního vysokého školství? Shodují se na tom akademické elity všech západních zemí včetně České republiky. Tato kniha ukazuje, že nikoliv, neboť nebyla nikdy ve skutečnosti realizována – podle autorů se jedná o ideologický princip, který realitu spíše zastírá a který je potřeba podrobit kritice. Důsledkem této ideologie je často nezájem vyučujících o studující a o to, co se naučí. V tomto smyslu představuje jednota výzkumu a výuky oxymóron: jedná se o zdánlivě ztracený, ale přitom nikdy neexistující ráj, jehož věčné hledání pouze zastírá současné problémy a brání jejich konstruktivnímu řešení. Interdisciplinární přístup knihy sleduje vývoj této ideologie od 19. století do současnosti, v mezinárodním kontextu i v českých zemích, kde dominovala až do druhé světové války. Kniha vyvrací stereotyp odsuzující údajné oddělení výzkumu a výuky v socialistickém Československu a namísto toho poukazuje na inovativní transformaci humboldtovské ideologie do ideologické jednoty „vědy, vzdělání, výchovy a praxe“. Období po roce 1989 tudíž nepřineslo „obnovu jednoty výzkumu a výuky“; naopak vznikl systém, který propojování ideologicky vyžaduje, ale nepodporuje: školy se snažily vyhovět všeobecně deklarovanému nárůstu studijních míst a současně narůstajícím nárokům na vykazování výzkumných výsledků. Na jedné straně současná akreditační kritéria odrážejí „kvalitu“ výzkumu (profesury, habilitace a publikace) a zcela stranou zůstává „kvalita“ vzdělávání, tedy co a jak se vlastně učí a co se studující skutečně naučí. Na druhé straně dnešní způsoby hodnocení vědy nedokáží vůbec ohodnotit řadu velmi cenných odborných činností, zatímco vysoce hodnotí celou řadu „výstupů“ produkovaných pouze kvůli honbě za body. Proto kniha navrhuje opustit ideologickou představu o jednotě „výzkumu“ a „výuky“ a navrhuje radikální změnu pohledu na hodnocení vzdělávání, hodnocení výzkumu i politiku diverzifikace 650 14
$7 par_us_entry*0013443 $a vysokoškolské vzdělání 650 14
$7 par_us_entry*0012526 $a univerzita 650 14
$7 par_us_entry*0007913 $a politika vzdělávání 650 14
$7 par_us_entry*0012761 $a vědecký výzkum 700 1-
$7 par_us_auth*0055620 $a Pabian, Petr $4 aut 830 -0
$a Studie 856 $a Ztracený Humboldtův ráj (obsah) $u http://www.obalkyknih.cz/file/toc/86628/pdf
Number of the records: 1