Number of the records: 1  

Ztracený Humboldtův ráj

  1. SYS159745
    LBL
      
    -----nam--2200000---450-
    003
      
    CZ-PrPKS
    005
      
    20140509120553.6
    007
      
    tu
    008
      
    140326s¦¦¦¦¦¦¦¦xr-----e------001-0-cze||
    020
      
    $a 978-80-7419-156-5 $q brož.
    040
      
    $a ABA011 $b cze $9 2
    041
      
    $a cze
    044
      
    $a xr $c CZ
    084
      
    $a 3206
    084
      
    $a 3211
    100
    1-
    $7 par_us_auth*0055621 $a Šima, Karel, $d 1978- $4 aut
    245
    10
    $a Ztracený Humboldtův ráj : $b ideologie jednoty výzkumu a výuky na vysokém školství / $c Karel Šima, Petr Pabian
    250
      
    $a Vyd. 1.
    264
    -1
    $a Praha : $b Sociologické nakladatelství (SLON), $c 2013
    300
      
    $a 172 s. ; $c 23 cm
    490
    0-
    $a Studie $v sv. 97
    504
      
    $a Obsahuje bibliografii a rejstřík
    520
    2-
    $a Je jednota výzkumu a výuky samozřejmým a nezbytným základem moderního vysokého školství? Shodují se na tom akademické elity všech západních zemí včetně České republiky. Tato kniha ukazuje, že nikoliv, neboť nebyla nikdy ve skutečnosti realizována – podle autorů se jedná o ideologický princip, který realitu spíše zastírá a který je potřeba podrobit kritice. Důsledkem této ideologie je často nezájem vyučujících o studující a o to, co se naučí. V tomto smyslu představuje jednota výzkumu a výuky oxymóron: jedná se o zdánlivě ztracený, ale přitom nikdy neexistující ráj, jehož věčné hledání pouze zastírá současné problémy a brání jejich konstruktivnímu řešení. Interdisciplinární přístup knihy sleduje vývoj této ideologie od 19. století do současnosti, v mezinárodním kontextu i v českých zemích, kde dominovala až do druhé světové války. Kniha vyvrací stereotyp odsuzující údajné oddělení výzkumu a výuky v socialistickém Československu a namísto toho poukazuje na inovativní transformaci humboldtovské ideologie do ideologické jednoty „vědy, vzdělání, výchovy a praxe“. Období po roce 1989 tudíž nepřineslo „obnovu jednoty výzkumu a výuky“; naopak vznikl systém, který propojování ideologicky vyžaduje, ale nepodporuje: školy se snažily vyhovět všeobecně deklarovanému nárůstu studijních míst a současně narůstajícím nárokům na vykazování výzkumných výsledků. Na jedné straně současná akreditační kritéria odrážejí „kvalitu“ výzkumu (profesury, habilitace a publikace) a zcela stranou zůstává „kvalita“ vzdělávání, tedy co a jak se vlastně učí a co se studující skutečně naučí. Na druhé straně dnešní způsoby hodnocení vědy nedokáží vůbec ohodnotit řadu velmi cenných odborných činností, zatímco vysoce hodnotí celou řadu „výstupů“ produkovaných pouze kvůli honbě za body. Proto kniha navrhuje opustit ideologickou představu o jednotě „výzkumu“ a „výuky“ a navrhuje radikální změnu pohledu na hodnocení vzdělávání, hodnocení výzkumu i politiku diverzifikace
    650
    14
    $7 par_us_entry*0013443 $a vysokoškolské vzdělání
    650
    14
    $7 par_us_entry*0012526 $a univerzita
    650
    14
    $7 par_us_entry*0007913 $a politika vzdělávání
    650
    14
    $7 par_us_entry*0012761 $a vědecký výzkum
    700
    1-
    $7 par_us_auth*0055620 $a Pabian, Petr $4 aut
    830
    -0
    $a Studie
    856
      
    $a Ztracený Humboldtův ráj (obsah) $u http://www.obalkyknih.cz/file/toc/86628/pdf

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.