Počet záznamů: 1  

Ztracený Humboldtův ráj

  1. NázevZtracený Humboldtův ráj : ideologie jednoty výzkumu a výuky na vysokém školství / Karel Šima, Petr Pabian
    Autor Šima, Karel, 1978- (Autor)
    Další autoři Pabian, Petr (Autor)
    VydáníVyd. 1.
    NakladatelPraha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2013
    Rozsah172 s. ; 23 cm
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.Čeština
    Edice Studie sv. 97
    PoznámkyObsahuje bibliografii a rejstřík
    AnotaceJe jednota výzkumu a výuky samozřejmým a nezbytným základem moderního vysokého školství? Shodují se na tom akademické elity všech západních zemí včetně České republiky. Tato kniha ukazuje, že nikoliv, neboť nebyla nikdy ve skutečnosti realizována – podle autorů se jedná o ideologický princip, který realitu spíše zastírá a který je potřeba podrobit kritice. Důsledkem této ideologie je často nezájem vyučujících o studující a o to, co se naučí. V tomto smyslu představuje jednota výzkumu a výuky oxymóron: jedná se o zdánlivě ztracený, ale přitom nikdy neexistující ráj, jehož věčné hledání pouze zastírá současné problémy a brání jejich konstruktivnímu řešení. Interdisciplinární přístup knihy sleduje vývoj této ideologie od 19. století do současnosti, v mezinárodním kontextu i v českých zemích, kde dominovala až do druhé světové války. Kniha vyvrací stereotyp odsuzující údajné oddělení výzkumu a výuky v socialistickém Československu a namísto toho poukazuje na inovativní transformaci humboldtovské ideologie do ideologické jednoty „vědy, vzdělání, výchovy a praxe“. Období po roce 1989 tudíž nepřineslo „obnovu jednoty výzkumu a výuky“; naopak vznikl systém, který propojování ideologicky vyžaduje, ale nepodporuje: školy se snažily vyhovět všeobecně deklarovanému nárůstu studijních míst a současně narůstajícím nárokům na vykazování výzkumných výsledků. Na jedné straně současná akreditační kritéria odrážejí „kvalitu“ výzkumu (profesury, habilitace a publikace) a zcela stranou zůstává „kvalita“ vzdělávání, tedy co a jak se vlastně učí a co se studující skutečně naučí. Na druhé straně dnešní způsoby hodnocení vědy nedokáží vůbec ohodnotit řadu velmi cenných odborných činností, zatímco vysoce hodnotí celou řadu „výstupů“ produkovaných pouze kvůli honbě za body. Proto kniha navrhuje opustit ideologickou představu o jednotě „výzkumu“ a „výuky“ a navrhuje radikální změnu pohledu na hodnocení vzdělávání, hodnocení výzkumu i politiku diverzifikace
    Výrazy tezauru vysokoškolské vzdělání * univerzita * politika vzdělávání * vědecký výzkum
    Klasifikační znaky3206 - Vzdělávání a výchova
    3211 - Školství
    ISBN978-80-7419-156-5
    Počet ex.1, z toho volných 1
    URL Ztracený Humboldtův ráj (obsah)
    Druh dok.Monografie
    SignaturaLokaceInfo
    F 83868EXH - externí sklad Holešovice
    Ztracený Humboldtův ráj

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.